Vilkår

Betingelser vedrørende selve bestillingen:

Bestilling, endring og avbestilling
Du må være minst 18 år for å kunne bestille. Bestillingen er bindende, men du kan endre eller avbestille mot gebyr. Betingelsene varierer fra hotell til hotell og fremkommer på bestillingssiden. Som oftest betales kr 200 per person for å avbestille og kr 100 per person for å endre dersom det er mer enn fire dager til ankomst. Ved kortere tid må som oftest også første natt betales. For grupper gjelder andre betingelser. Manglende betaling anses som avbestilling.

I våre priser er skatter og avgifter regnet med i prisen, og frokost er vanligvis inkludert på hoteller i Europa. På enkelte større feriesentre (særlig i USA) kan det tilkomme en resortfee. Dette vil i så fall fremkomme i hotellbeskrivelsen.

Byskatt
Flere byer i EU nå pålagt det enkelte hotell å kreve inn en separat turistskatt fra sine gjester. Denne skatten starter på ca 1 Euro per natt per gjest for de rimeligste hotellene, og øker noe i takt med antall stjerner. Byskatten kommer i tillegg til de oppgitte priser, og betales direkte til hotellet.

Betaling
Ved mer enn to uker til ankomst behøver du som oftest bare betale et lite depositum på kr 200 per person ved bestilling. Restbeløpet betales så to uker før ankomst, og du mottar faktura på e-post når du bestiller. Denne kan du enten betale over bank (f.eks nettbank) eller med kort (Visa/MasterCard) på vår nettbetalingsterminal.

Ved kortere tid enn to uker til ankomst, ved bestilling av hoteller med status ”på forespørsel”, og for enkelte spesialtilbud betales alt ved bestilling.

For opphold i perioder med ekstra stor etterspørsel (messeperioder etc) kan hotellene sette strengere betingelser for betaling. Vi kommer i så fall tilbake til deg med nærmere informasjon etter bestilling. For grupper gjelder andre betalingsbetingelser.

Vår nettbetalingsterminal ligger på en sikker server hos BBS (Bankenes Betalingssentral), og både kortnummer og personopplysninger overføres kryptert via SSL (Secure Socket Layer). Du kan derfor være trygg på at ikke uvedkommende kan snappe opp dine kortopplysninger eller personalia.

Voucher
Etter mottatt betaling sender vi deg en hotellvoucher på e-post. Voucheren skrives ut og leveres til hotellet ved ankomst. Voucheren er et verdidokument, og hotellet kan nekte deg tilgang til rommet, eller eventuelt belaste deg til hotellets egne priser, dersom du ikke har med denne. Det er voucheren som er ditt endelige reisebevis, og som dermed dokumenterer hva som er bestillt. For å unngå misforståelser og feil, ber vi deg lese voucheren nøye før du reiser. Vær oppmerksom på at det er kundens ansvar å påse at bestillingen er korrekt. Det er kun tilleggskjøp som parkeringsplass, minibaruttak osv. som du skal betale direkte til hotellet.

Våre reservasjoner foretas gjennom hotellagenter som sender romlister til hotellene 1-2 uker før ankomst. Hotellene har derfor ikke den enkelte reservasjon i eget system før ca 1 uke før ankomst.

Endring og avbestilling.
Vilkårene varierer fra hotell til hotell, og de spesifikke reglene for din bestilling, finner du på bestillingsskjemaet du fyller inn når du bestiller. Reglene er også oppgitt på fakturaen/bekreftelsen. Ved å akseptere vilkårene for oppholdet, godkjenner du samtidig de oppgitte avbestillings- og endringsvilkårene.

Ubenyttet eller avkortet hotellopphold
Det gies ingen refusjon om man velger å avstå fra å bo på hotellet i den bestilte og forhåndsbetalte perioden. Det samme gjelder om man velger å bo på hotellet i færre netter enn hva man har betalt for.

Prisendringer
Hotelrooms reserverer seg mot eventuell prisstigning som måtte oppstå på grunn av valutaendringer eller andre forhold utenfor vår kontroll. Vi tar også forbehold om datafeil i prisopplysningene som fremkommer på våre nettsider.

Betingelser vedrørende hotellet:

Hotellklassifisering
Våre hotellklassifiseringer er gitt i en skala fra 1 til 5 stjerner og kan beskrives slik:

* Enkel standard for deg uten særlige krav til komfort
** Enkel turistklassestandard
*** Middels standard – den klasse de fleste kunder velger
**** Førsteklasse med litt ekstra komfort
***** Luksus med bedre bostandard og service

Vær oppmerksom på at vår hotellklassifisering ikke nødvendigvis sammenfaller med hotellets egen klassifisering.

Vær også klar over at de fleste storbyer vanligvis har mindre hotellrom enn det som er vanlig på norske hoteller.

Hotellbeskrivelser
Det er gitt en så god beskrivelse av hotellene som mulig. Det tas forbehold om at det kan forekomme enkelte feil i informasjonen. Vær oppmerksom på at rommene kan variere i størrelse og utforming, og at de kan fravike fra bildene du finner i beskrivelsen.

Hotellenes fasiliteter som minibar, aircondition, heis osv. finner du listet opp i beskrivelsen for hvert hotell. Bemerk at alle hoteller tar forbehold om at enkelte fasiliteter kan være feilaktig beskrevet eller utilgjengelige pga reparasjoner, ombygging osv. Dersom en fasilitet er avgjørende for ditt valg av hotell er det viktig at du gir oss beskjed om dette ved bestilling slik at vi kan dobbeltsjekke med hotellet.

Tilrettelagt for handikappede: Selv om hotellet angir at det er tilrettelagt for handikappede, kan kravene til hva som da må være oppfylt variere fra land til land. Regn derfor ikke med at det er like godt tilrettelagt som i Norge.

Beliggenhet: Hotellets plassering på kartet er gitt ut fra opplysninger fra våre leverandører og feil kan forekomme.

Romtyper
Dobbeltrom: Rom med dobbeltseng beregnet for to personer. I en del land er det vanlig med "Grand lit"-senger, og disse er litt smalere enn en normal dobbeltseng.

Tosengsrom: Rom beregnet for to personer hvor det er to separate senger (twinrom).

Enkeltrom: Hotellenes enkeltrom er oftest mindre enn dobbeltrommene, og kan ha en dårligere plassering i hotellet.

Tre- og firesengsrom: Tre- og firesengsrom har soveplass til hhv. tre eller fire voksne personer. Rommene er ikke nødvendigvis store og i enkelte tilfeller vil sengene kunne være av typen sovesofa eller lignende. Det er ikke mulig med ekstrasenger på disse rommene.

Ekstraseng til barn: Disse er vanligvis ikke av samme standard som de ordinære sengene, men er gjerne en reiseseng eller oppredning på sovesofa. I de tilfeller der det ikke er pristillegg for ekstrasengen, er heller ikke frokost inkludert for barnet. Måltidet kan eventuelt betales direkte til hotellet.

Det er kun på dobbeltrom eller tosengsrom det lar seg gjøre å få ekstraseng til barn, og det er kun mulig med en ekstraseng pr rom.

Babyseng (babycot): Er beregnet på barn under to år.

På enkelte av våre reisemål tilbyr vi leilighetshoteller. En ettromsleilighet (studio) består av kombinert oppholdsrom/soverom og kjøkkenkrok. En toromsleilighet (one bedroom apartment) har ett separat soverom og en treromsleilighet (two bedrooms apartment) har to soverom.

Frokost
Vi har frokost inkludert på de fleste av våre hoteller i Europa. Dersom frokost er inkludert vil dette fremkomme på hotelloversikten som fremkommer når du har foretatt søk (ved siden av prisen). Det fremkommer også på bekreftelsen/fakturaen og på voucheren som du skal levere til hotellet. Frokost er altså ikke inkludert om dette ikke fremkommer.

Normal er det kontinental frokost som er inkludert. Denne er forholdsvis enkel og består som oftest av rundstykker, ost, marmelade, kaffe/te og juice. På litt større og dyrere hoteller er det gjerne frokostbuffet med flere valgmuligheter.

Renhold
Vær oppmerksom på at renholdet i enkelte land er vesentlig enklere enn det vi er vant med i Skandinavia.

Bruk av vann og strøm
I mange land er vann og strøm vesentlig dyrere enn hos oss. Det er derfor vanlig at man sparer på dette. Tilgangen på varmtvann kan være noe begrenset, og det kan være litt kaldere på rommet enn hva vi er vant med. Det er også i flere land innført begrensninger på bruk av aircondition på hoteller ved at aircondition kun kan settes på når man oppholder seg på rommet, eller at aircondition kun er i bruk sommerstid (i Europa vanligvis fra 1. juni til 30. september). Vi beklager eventuelle problemer forbundet med dette, men håper på forståelse for at man ønsker å spare miljøet.

Trafikkstøy
I storbyer må det påregnes støy fra trafikk og byliv. Hvis dette er svært avgjørende for deg, vennligst si fra til oss, så skal vi forsøke å finne det mest støyfrie alternativet til deg. Trafikkstøy gir generelt ingen grunnlag for erstatning i ettertid.

Innsekter
Særlig i sydlige land og i Østen finnes det langt flere innsekter enn her hjemme. Ta gjerne kontakt med resepsjonen som vil sprøyte rommet om det finnes mange innsekter der.

Reklamasjoner
Først og fremst må du forsøke å få hjelp til å ordne opp i problemet på stedet. Ved alvorlige feil eller mangler må våre agenter eller OnlineTours/Hotelrooms kontaktes umiddelbart. På reisedokumentene står telefonnumre du skal ringe. Om ingen av disse har fått anledning til å rette opp eventuelle feil, så vil man normalt ikke ha klagerett etter hjemkomst.